Ecolabel plakāts

Eiropas Savienības (ES) ekomarķējums (EU Ecolabel) turpina būtiski ietekmēt ilgtspējīgas ražošanas un patēriņa attīstību visā Eiropā. ES Ekomarķējums jau vairāk nekā 30 gadus palīdz patērētājiem un uzņēmumiem izvēlēties produktus un pakalpojumus, kas atbilst augstiem vides standartiem. Tas ir uzticams rīks ceļā uz klimata mērķu sasniegšanu un resursu efektīvāku izmantošanu Eiropā.

Produkti, kam piešķirts ES ekomarķējums, tirgū ir konkurētspējīgi un bieži vien lētāki par līdzvērtīgiem nemarķētiem produktiem. Tas apliecina, ka izvēle par labu videi draudzīgiem risinājumiem nav jāveic uz izmaksu rēķina, padarot ilgtspējīgus produktus pieejamākus plašākai sabiedrībai.

Saskaņā ar Francijas Nacionālā patērētāju institūta (INC) pētījuma datiem (2020 - 2024) 82 % produktu ar ES ekomarķējumu ir vienādās cenās vai pat lētāki kā produkti bez marķējuma. Piemēram:

  • Tualetes atsvaidzinātāji ‑ par 19 % lētāki,
  • Mazgāšanas līdzekļi ‑ par 31 % lētāki,
  • Tualetes želejas ‑ par 14 % lētākas.

Kopumā tika salīdzināti 413 produkti, no kuriem 96 bija ar ES Ekomarķējumu.

2025.gada aprīlī ES ekomarķējums bija piešķirts vairāk nekā 102 000 preču grupām vai precēm un pakalpojumiem. Gada laikā to skaits ir audzis par 3 %. Latvijā fiksēts 6 % pieaugums. 38 % ES iedzīvotāju atpazīst ES ekomarķējuma logo, kas ir par 11 % vairāk nekā 2017. gadā. 73–75 % patērētāju uzskata, ka logo garantē augstu vides standartiem atbilstošu produktu.

Eiropas Komisijas (EK) tīmekļvietnē ir arī publicētas jaunas vadlīnijas par ES ekomarķējuma produktu izmantošanu publiskajos iepirkumos:

Praktiskais ceļvedis ES Ekomarķējuma izmantošanai zaļajā publiskajā iepirkumā grafiskajam papīram

Praktiskais ceļvedis ES Ekomarķējuma izmantošanai zaļajā publiskajā iepirkumā salvešpapīram un salvešpapīra izstrādājumiem

Šīs praktiskās vadlīnijas var palīdzēt pasūtītājiem izstrādāt tehniskās specifikācijas un vērtēšanas nosacījumus, balstoties uz ES ekomarķējuma kritērijiem.

Aktuālākie kritēriju pagarinājumi

Eiropas Komisija ir atjauninājusi informāciju par ES ekomarķējuma kritēriju derīguma termiņiem, pagarinot vairākām produktu grupām spēkā esošos nosacījumus:

  • Tekstila izstrādājumiem un apaviem – līdz 2028. gada 31. decembrim,
  • Grīdas segumiem no koka, korķa un bambusa – līdz 2029. gada 31. decembrim,
  • Mēbelēm – līdz 2029. gada 31. decembrim,
  • Gultas matračiem – līdz 2030. gada 31. decembrim.

Šie kritēriji nosaka vides prasības, kas produktiem jāsasniedz, lai iegūtu ES ekomarķējumu, un to pagarināšana ļauj uzņēmumiem turpināt marķējuma izmantošanu bez pārtraukuma.

Eiropas Komisijas 1992. gadā izveidotais ES ekomarķējums ir vienīgais oficiālais publiskais ekoloģiskais marķējums, ko var izmantot visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Preču ar Eiropas ekomarķējuma izvēle nozīmē tādu preču un pakalpojumu izvēli, kuru ražošana un izmantošana mazina negatīvo ietekmi uz vidi un cilvēku veselību.

Enerģētikas un vides aģentūra (EVA) ir ES ekomarķējuma kompetentā iestāde Latvijā, kas piešķir ES ekomarķējuma sertifikātu produktiem atbilstoši EK izstrādātajiem kritērijiem kopumā 11 produktu grupās. Vairāk informācijas par ES ekomarķējuma sertifikāta piešķiršanu pieejama EVA tīmekļvietnē un Eiropas Komisijas oficiālajā ES ekomarķējuma vietnē.

Saistītas tēmas

Jaunumi