Ekomarķējums Eiropas Savienībā (ES) kļūst arvien nozīmīgāks rādītājs, kam patērētāji pievērš uzmanību, izvēloties preces vai pakalpojumus. Līdz 2025. gada martam ar ES ekomarķējumu bija sertificēti vairāk nekā 102 000 produktu, sasniedzot vēsturiski augstāko līmeni kopš iniciatīvas ieviešanas un pēdējā gada laikā piegums bijis 3 %. Latvijā gada laikā pieaugums bija 6%.
Šī izaugsme apliecina, ka ekomarķējuma nozīmi ir novērtējuši ne tikai patērētāji, bet arī uzņēmēji. Tas palīdz uzņēmumiem kļūt videi draudzīgākiem, veicināt inovācijas un konkurētspēju.
ES ekomarķējums ir oficiāls ES vides kvalitātes sertifikāts, kas tiek piešķirts produktiem un pakalpojumiem, kuri atbilst augstiem vides standartiem. Marķējuma sistēma šogad atzīmē savu pastāvēšanas 33. gadadienu. Tā ir uzticama, brīvprātīga sertifikācija, ko plaši izmanto dažādās nozarēs. Šo ekomarķējuma sistēmu atbalsta ES dalībvalstis, nevalstiskās organizācijas un arī lielie tirgus spēlētāji, piemēram, Amazon, Booking.com u.c. Bet tas nav paredzēts tikai lieliem uzņēmumiem - 57% no visiem ES Ekomarķējuma saņēmējiem ir mazie un vidējie uzņēmumi. Tas apliecina, ka šis marķējums palīdz jebkura lieluma uzņēmumiem izcelties tirgū, kur arvien vairāk patērētāju meklē videi draudzīgas un ilgtspējīgas preces un pakalpojumus.
Šobrīd visā Eiropā ar šo simbolu – zaļš zieds ar grieķu burtu epsilonu (ϵ) centrā, ko ieskauj 12 zilas zvaigznes – tiek marķēti plaša patēriņa produkti: sākot no sadzīves ķīmijas un higiēnas precēm līdz mēbelēm un papīram.
Saskaņā ar jaunākajiem statistikas datiem:
- 38% ES iedzīvotāju atpazīst ES ekomarķējuma logotipu.
- 75% no tiem, kuri to atpazīst, uzticas, ka šie produkti patiešām ir videi draudzīgāki nekā līdzīgi piedāvājumi tirgū.
Vadošās valstis pēc marķēto produktu skaita ir Itālija (16%), Spānija (15%), Francija 13%) un Vācija 10%). Šīs valstis izceļas ar spēcīgu nacionālo atbalsta sistēmu, aktīvām kompetentajām iestādēm un uzņēmējdarbības vidi, kas veicina videi draudzīgu sertifikāciju. Latvijā šobrīd ir sertificēti 98 produkti (pēdējā licence piešķirta 14.maijā). Lai arī šobrīd Latvija nav Eiropas valstu līderos, interese par ES ekomarķējumu pakāpeniski aug – gan uzņēmumu, gan patērētāju vidū. “ES Ekomarķējums ir skaidrs, uzticams un pārbaudāms apliecinājums tam, ka produkts patiešām ir videi draudzīgs. Latvijā arvien vairāk uzņēmumu novērtē šīs zīmes sniegto pievienoto vērtību – gan reputācijas stiprināšanā, gan ilgtspējīgas ražošanas attīstībā. Tas ir arī svarīgs instruments patērētājiem, kuri vēlas izdarīt atbildīgu izvēli. Mūsu mērķis ir veicināt plašāku marķējuma atpazīstamību un mudināt uzņēmumus izmantot šo iespēju, lai apliecinātu izcilību vides aizsardzībā vietējā un Eiropas tirgū,” norāda Daiga Avdejanova, Enerģētikas un vides aģentūras direktore.
Vadošās valstis pēc marķēto produktu skaita. Informācijas avots
Vadošās produktu kategorijas ar ES Ekomarķējumu:
- Tūrisma izmitināšanas pakalpojumi joprojām ir viens no vadošajiem sektoriem, veidojot 25% no visām saņemtajām licencēm, kas apliecina viesmīlības nozares ieinteresētību ilgtspējīgā tūrisma attīstībā;
- Iekšdarbu un ārdarbu krāsu un laku ražošana ir galvenā produktu kategorija – 36 960 sertificēti produkti, kas veido vairāk nekā trešdaļu no visiem ES Ekomarķējuma produktiem;
- Salvešpapīrs un salvešpapīra izstrādājumi ieņem otro vietu – 18 958 sertificēti produkti.
- Tekstilizstrādājumi: 11 023 sertificēti produkti.
- Cieto virsmu tīrīšanas līdzekļi: 8 129 sertificēti produkti.
Arvien vairāk uzņēmumu visā Eiropā saprot – videi draudzīgs produkts nav tikai modes tendence, bet tirgus priekšrocība un ilgtermiņa ieguldījums.
Papildu informācija par aktuālo statistiku pieejama Eiropas Komisijas ES ekomarķējuma tīmekļvietnē.